Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"TWORZENIE RASY" - Pytania i odpowiedzi
#1
Cześć,
w związku licznymi pytaniami, które są mi zadawane w związku z konkursem postanowiłem stworzyć temat z pytaniami i odpowiedziami, żeby rozwiązać wszelkie wątpliwości i możliwe, że kogoś tym tematem także zainspirować. Jeżeli ktoś miałby dodatkowe pytania, to proszę pisać posty jedynie z samym pytaniem, aby nie tworzyła się zbędna dyskusja. W przypadku jakiś innych sugestii co do konkursu, proszę pisać w temacie z Konkursem :)


- PYTANIA I ODPOWIEDZI -


- Zapowiedziałem jakiś czas projekt,  w którym wymyśliłem rasę do projektu w świecie Warcrafta, czy mogę ją zgłosić do konkursu, jeżeli to rasa, która nigdy nie występowała w grach Blizzarda?
Odpowiedź: Nie :) Zależy nam na tym, żeby każdy miał równe szansę i w mniej więcej równym czasie rozpoczął pracę nad swoją rasą :)


- Stworzyłem już projekt z daną rasą, a inna osoba zgłosiła ją do konkursu, ale pod swoim nickiem. Czy mogę zgłosić naruszenie zasad?
Odpowiedź: Zależy. Jeżeli robiłeś rasę na podstawie jakiejś innej książki albo filmu, to druga osoba również może posłużyć się tym samym w ramach inspiracji. Jeżeli prócz tej samej nazwy rasy i podobnych modeli jednostek niczym nie różni się od Twojej, to ta osoba ma prawo zgłosić swój projekt do konkursu.  Jeżeli jednak ta osoba skopiowała więcej elementów, jej pracy nie weźmie udziału w konkursie i w zależności od stopnia splagiatowania zostaną wyciągnięte odpowiednie konsekwencje.


- Chce zrobić stronę konfliktu, która opierałaby się na znanej nam cywilizacji np ze Starożytności, czy mój projekt może się inspirować np Starożytną Grecją?
Odpowiedź: Tak :) Ale nim zgłosisz projekt, upewnij się, że na innych stronach nikt nie stworzył/tworzy podobnej frakcji. Jeżeli tak, to postaraj się, aby Twoja wizja różniła się od wizji tamtego twórcy w jak największym stopniu. Zdaje sobie sprawę, że ciężko byłoby stworzyć coś opierające się nad jakiejś cywilizacji, która istniała w rzeczywistości, bo są pewne narzucone ograniczenia, ale liczy się pomysłowość :D Plus należy pamiętać, że w jednostkach powinna znaleźć się jednostka latająca, czyli w przypadku robienia Starożytnych Greków, trzeba byłoby wykazać się inwencją twórczą  :D


- Czy mogę użyć w swoich projekcie jednostek z gier Blizzarda?
Odpowiedź: Tak. Ale nie powinno się zbytnio kopiować jej właściwości. Oczywiście są wyjątki, bo Chłop, czy Wieśniak w przypadku tworzenia Ludzi będzie się powtarzał, tak np Żywiołak Wody, Kapłan itd. już nie powinien.


- Czy mogę dać Interface/ikony/dźwięki/coś innego, które były w jakiejś grze Blizzarda?
Odpowiedź: Tak. Ale pamiętaj, że Konkurs jest organizowany przez forum, poświęcone modowaniu gier. Dlatego im większa Twoja ingerencja w grę, tym lepiej :)


- Czy mogę odtworzyć rasę znaną z jakiegoś filmu z tymi samymi nazwami, jednostkami itd?
Odpowiedź: Tak. Poniżej bardziej rozwinąłem poruszany problem :D


- Czy mogę odtworzyć rasę znaną z innej gry?
Odpowiedź: Tak, ale nie może być to gra strategiczna. Odtworzenie rasy powinno pokazywać Twoje umiejętności radzenia sobie z edytorem, modelami i pomysłowością itd. Dlatego jeżeli chcesz możesz odtworzyć rasę, która występowała, np w RPG i chcesz ją rozbudować pod mechanikę  Warcrafta, to jest to dozwolone. Ale nie możesz posłużyć się budynkami, jednostkami, ikonami żywcem wyjętej z innej gry strategicznej. Pamiętaj też o tym, że oceniany jest Twój pomysł, czyli wymyślenie czegoś własnego, dałoby Ci przewagę nad kimś, kto posłużył się "gotowcem" :)


- Czy w swojej mapie wykorzystać modele z innej gry, która nie jest dziełem Blizzarda i mając kilka jednostek rozbudować do rasy gry strategicznej?

Odpowiedź: Nie.


- Czy mogą być wykorzystane modele z innych grie, np RPG, ale przerobione pod grę RTS?
Odpowiedź: Zależy. Modele w grach RPG mają inne tekstury, więc w grach RTS nie byłby zbyt widoczne, przy zwiększonej liczbie jednostek na ekranie. Dlatego trzeba byłoby zmienić im tekstury. Jeżeli jednostka ma mieć np. portret, należy przerobić model w programie do edytowania 3D. Dodać również kilka animacji (o ile model wymagałby zaanimowania), jak np rozkładu czy ataku i sporo innych dodatków. Dlatego moim zdaniem  model przerobiony z innej gry w środowisku do Warcrafta 3, posłużyłby za inspirację. Generalnie żadna ustawa nie precyzuje modyfikacji do gier, dlatego sam fakt robienia mapki do Warcrafta 3 inspirowanej inną grą, nie jest zabroniony. Nie można oczywiście oczekiwać za to żadnych pieniędzy. Fakt pojawienia się w konkursie nagrody w postaci karty BN, jest za pomysł stworzenia strony konfliktu w grze strategicznej, modele i dodatki w postaci ikon czy tekstur, służą jedynie wizualizacji pomysłu. Ale należy pamiętać, że robi się to na własną odpowiedzialność i moja odpowiedź jest jedynie moją prywatną opinią.  


- Czy rasa powinna być na specjalnej mapie?
Odpowiedź: Nie jest to wymagane. Jeżeli w  swojej Rasie, chcesz wprowadź jednostki morskie, to możesz stworzyć to na wyspach. Jeżeli to ma być rasa np jakaś kosmiczna, to dla lepszej prezentacji możesz odtworzyć ich planetę itd. W tym przypadku wszystkie chwyty są dozwolone, im lepiej pokażesz co stworzyłeś, tym mam większe szansę na wygraną :D



- Czy mogę dać jakiś filmik wprowadzający do gry i ukazujący krótki prolog dla mojej rasy?
Odpowiedź: Tak :) Ale pamiętaj, że to główną tematyką konkursu jest stworzenie rasy/frakcji/strony konfliktu, dlatego nie poświęcaj się, aż tak dla jakiejś skomplikowanej fabuły :)


- Ile mogę zrobić surowców?
Odpowiedź: To zależy od Ciebie :)


- Czy mogę zrobić np 4 surowce, w tym złoto i drewno?

Odpowiedź: Nie. Mogą być 4 surowce, ale tylko jeden surowiec może się powtórzyć znany z gier Blizzarda.


- Czy mogę dać Kopalnię Kryształu i Drewno?
Odpowiedź: Tak. Oczywiście przyjmując, że Kryształ pozyskany przez Kopalnię będzie wyglądem odbiegał od tego, którego znamy np ze Starcrafta.


- Czy mogę dać jeden surowiec? A drugie miejsce zapełnić np jakimiś przedmiotami, które dodam na mapie?

Odpowiedź: Nie. Surowce muszą być minimalnie w dwóch rodzajach i w trakcie gry należy wskazać ich źródło występowania. Dodatkowe "urozmaicenia" mogą być dodane jako trzeci surowiec :)


- Czy mogę pominąć kwestię Żywności, albo Energii dla swojej rasy?

Odpowiedź: Nie.  


- Czy każda jednostka musi mieć Teamcolor?

Odpowiedź: Nie, nie jest to wymagane. Ale im bardziej podejdziesz profesjonalnie do tematu, tym masz większą szansę na wygraną.


- Czy w swojej mapie mogę dać przeciwników?
Odpowiedź: Tak, ale wojska przeciwnika muszą kierować taką samą rasą, jak własna. W tym przypadku fakt innego ubarwienia przeciwników byłby bardzo pomocny :D


- Czy mogę dać w swojej mapie przeciwników nie będących częścią mojej rasy, ale będą to np jakieś dzikie zwierzęta?
Odpowiedź: Nie. Zasady konkursu mówią o przeciwnikach takiej samej rasy. Użytkownicy naszego forum, oceniają pomysłowość w tworzeniu drzewka rozwoju itd. W końcowej ocenie musieliby uwzględniać przeciwników, którzy nie byliby integralną częścią rasy, a którzy mogli posiadać jakieś właściwości i kilka rodzajów jednostek. Poza tym dzikie zwierzęta występujące w wymyślonym przez Ciebie świecie mogą być bardziej złożone i mieć bardziej unikalne właściowości. Dlatego myślę, że tak będzie uczciwiej dla reszty i łatwiej dla oceniającego, który oceni tylko Twoją rasę.


- Czy mogę w takim razie dać neutralne jednostki, które po zabiciu dają żywność lub coś innego?
Odpowiedź: Tak. Wtedy, jakby nie patrzeć, to neutralna jednostka, postrzegana jest jako źródło surowca, tak jak np Drzewa czy Złoto.


- Czy mogę dać jednostki neutralne, których nie da się stworzyć w budynku mojej rasy, ale np jedna ze zdolności mojego Bohatera będzie oddziaływać na ten konkretny rodzaj stworzenia?
Odpowiedź: Tak. Taka jednostka neutralna jest w jakiś sposób związana ze zdolnością bohatera. Podobnie jak neutralna jednostka dająca surowce.


- Czy mogę dać jednostki neutralne, które w żaden sposób nie wpływa na moją rasę, a są jedynie ozdobą dla tła. Jak np owce?
Odpowiedź: Tak, ale te jednostki nie mogą atakować, chyba, że jedna ze zdolności Twojej jednostki w jakiś sposób ingeruje się z tą neutralną jednostką.


- Czy muszę dawać bohatera do swojej rasy?
Odpowiedź: Nie, nie jest to wymagane. Podobnie jak budynek będący odpowiednikiem Ołtarza.


- Czy mogę dać swojej rasie bohatera, którego nie można nigdzie wyszkolić, ale też nie można później wskrzesić?
Odpowiedź: Tak, jeżeli będziesz robił stronę konfliktu opierającą się na znanej nam historii Świata i Twoim bohaterem był realnie żyjący przywódca lub jakaś Królowa Obcych, to można w ten sposób uatrakcyjnić grę.


- Czy w swojej mapie mogę dać jakieś zadania?
Odpowiedź: Tak. Ale mapa musi umożliwiać rozbudowania swojej bazy.


- Czy mogę przedstawić swoją rasę w kampanii?
Odpowiedź: Wolałbym nie, chociaż regulamin konkursu tego w żaden sposób nie zakazuje. To łatwiej będzie innym ocenić Twój projekt, grając w szybką mapę, niż skupiając się na przechodzeniu misji kampanii. Każdy użytkownik powinien poznać wszystkie projekty zgłoszone do konkursu, dlatego Twoją kampanię, może zostawić na później i później nie mieć czasu na właściwą ocenę. Możesz za to, podzielić mapę, na zadania, dzięki czemu gracz będzie miał czas na zapoznanie się z danymi jednostkami.


- Czy mogę używać wyzwalaczy lub innych systemów w tworzeniu mojej rasy?
Odpowiedź: Tak.


- Czy moja rasa może mieć system dróg?
Odpowiedź: Tak.


- Czy mogę stworzyć swoją rasę pod wodą?
Odpowiedź: Tak.


- Czy mogę stworzyć swoją rasę w kosmosie, gdzie budynkami będą np stacje kosmiczne lub inne większe statki?
Odpowiedź: Tak.


- Czy mogę swoją rasę przedstawić w formie gry ekonomicznej, gdzie rozbudowujemy miasto, szkolimy wojsko itd. Ale główny nacisk kładę na rozwój miasta?
Odpowiedź: Tak.


- W jaki sposób użytkownicy będą oceniać moją pracę?
Odpowiedź: Oceniają użytkownicy forum, więc niestety nie wiem jakimi kryteriami każdy będzie się kierował oceniając Twój projekt. Na pewno będą miały zastosowanie takie pojęcia jak:
  • Pomysł - sam pomysł na rasę, nazwy jednostek, budynków, umiejętności itd.
  • Wykonanie - tego tłumaczyć nie muszę :)
  • Estetyka - zawsze lepiej poświęcić nieco więcej czasu i ustawić podobną kolorystykę jednostek i ustawić podobny styl ikonek.
  • Grywalność - czyli w sumie najważniejsze, jak każdemu będzie się grało Twoją rasą :)
  • Ogólne podejście do tematu - tego chyba też tłumaczyć nie trzeba :)

- Jak Twoim zdaniem najlepiej przedstawić swój projekt?
Odpowiedź: Najlepiej założyć temat z opisem rasy plus krótka fabuła. Pokazać kilka przykładowych jednostek i budynków i poczekać na opinię użytkowników. Następnie możesz ukazywać postęp swojej pracy a nawet udostępnić jakąś wersję Beta. Jednak w tym przypadku należy wskazać plik, który finalnie zgłosisz na konkurs. Na pewno nie byłoby dobrym pomysłem czekać do ostatniej chwili na przedstawienie swojej mapy, bo w przypadku takiej samej liczby głosów, liczy się kolejność zgłoszenia.


-  Czy mogę wysłać na konkurs zabezpieczony plik?
Odpowiedź: Tak, ale lepiej byłoby pokazać swoją pracę reszcie forum. Celem naszego forum i konkursu jest zainteresowanie jak największej liczby gracz modowaniem gier, a fakt wglądu w mapę, która wprowadziłaby wiele innowacyjnych rozwiązań, okazałby się dla wielu inspiracją i przyniósłby dla autora większe uznanie. Ale to nie jest oczywiście wymóg konkursowy :)


- Czy mogę stworzyć mapę w innym edytorze niż ten standardowy?
Odpowiedź: Tak. Ale musi to być mapa do gry w Warcraft 3 :)


- Czy w przypadku takiej samej liczby głosów mogę sugerować rozstrzygnięcie konkursu poprzez grę swoją rasą z autorem innej rasy?
Odpowiedź: Nie. Rasy mogą być różne, przez co inaczej zbalansowane, poza tym druga osoba może mieć diametralnie inną rasę niż Twoja, ciężko byłoby prowadzić grę przeciwko statkom kosmicznym kierując rasą, która jest pod wodą :) Poza tym fakt rozmiaru takiego pliku mógłby być dość problematyczną kwestią :) 


- Czy muszę podać autorów modeli wykorzystanych w projekcie?
Odpowiedź: Nie, jeżeli chodzi o kwestie prawne. Każdy kto udostępnia swój model publicznie, np na zagranicznej stronie, zgadza się z regulaminem tamtego serwisu. Czyli wyraża zgodę, na wykorzystanie jego modelu, on sam zaś nie posiada bezpośrednio do nich praw autorskich, a Blizzard :) Dlatego brak autora danego modelu nie wyklucza projektu w konkursie, jeżeli np posiadałbyś jakiś model na dysku, a strona z której go pobrałeś już by nie istniała, lub nie miałbyś do niej dostępu, żeby sprawdzić kto jest jego twórcą. Podanie autorstwa wykorzystanych importowanych w projekcie jest jedynie Twoim moralnym wyborem i pokazaniem szacunku, dla pracy innego moddera :D Co moim zdaniem jest zawsze na plus :)


- Czy istnieje szansa, że reguły Konkursu na prośbę uczestników mogą ulec zmianie?

Odpowiedź: Tak. Ten konkurs jest dla użytkowników naszego forum, użytkownicy również oceniać będą pracę i to oni zdecydują kto wygra. Dlatego jeżeli ktoś ma jakieś sugestię lub pomysły może śmiało pisać. Bo poza zmotywowaniem do moddowania liczy się też dobra zabawa :)
Odpowiedz
#2
- Czy moja rasa może mieć system dróg?

O jakie drogi chodzi i do czego miałyby służyć?
Odpowiedz
#3
Chodzi o taki system dróg jaki był w pierwszym Warcrafcie, czyli budynek można wybudować tylko wtedy kiedy ma dostęp do drogi :)

W praktyce wygląda to mniej więcej tak: [Obrazek: index2w-jpg.115800]
Odpowiedz
#4
Mam pomysł na rasę, która odbiega tak bardzo od wymagań konkursu że nie jestem w stanie ich przestrzegać. Na przykład nie będzie miała wydobywalnych surowców. I chyba tylko jeden surowiec będzie, bo więcej się nie da. I jeszcze określona liczba rodzajów jednostek. Moja rasa ma mieć mało rodzajów jednostek do szkolenia ale w swoim paradoksie dużo rodzajów do kontrolowania. Podobnie z budynkami, mało jednostek do szkolenia to i mało budynków do wybudowania. Czy zasada do ilości tego wszystkiego jest najważniejsza czy mogę wykazać się inwencją twórczą i zrobić coś zupełnie innego?
Odpowiedz
#5
Zasady to zasady.
Odpowiedz
#6
Gdyby zasady nie były zasadami to czym by były?
Odpowiedz
#7
Nie wiem, wytycznymi? ;P
Shadow. Shadow in the world is like the water on Earth - is a greater part of it. And people cling to the land - light without which die.

[Obrazek: rrGaPK4.gif]
Odpowiedz
#8
Dobra, zobaczymy co Wrath na to, może uda mi się wziąć udział w konkursie jak się zgodzi :D
Odpowiedz
#9
Wrath, taka sprawa, zgodziłbyś się na pewną rzecz? Otóż tworzę rasę, jednak surowce psują jej zamysł. Pozwolisz mi zrobić ją bez złota, drewna, czy jakichkolwiek surowców? Nie będzie to wcale bez sensu, bo ograniczeniem jednostek będzie czas produkcji oraz ilość budynków dających chlebek i mleko, które są ograniczeniem jednostek, jak żywność, Te budynki będzie można jedynie budować w wyznaczonych miejscach, więc będą cenniejsze, niżby budowane za złoto/drewno. Chciałbym też obyć się bez jednostek latających oraz magicznych, bo są niewygodne w realiach rasy. Ahh, zgodzisz się na to, aby w mojej rasie nie było budynków? Moja rasa jest ludem koczowniczym, może na chwilę stawiać namioty lub nietrwałe zabudowania, a u niektórych jednostek (jak dowódca) można będzie wyszkolić jednostki. Mam trzymać się zasad, czy wykazać się inwencją twórczą i wspaniałymi myślami?
Odpowiedz
#10
Potem takie pomysły będą oceniane pod względem grywalności. Więc nie wiem czemu płaczesz o to. Skoro rasa ma być unikalna i odbiegać od innych już stworzonych, w tym od tych które są w warcrafcie to właśnie taką zamierzam zrobić. No i czytaj ze zrozumieniem, napisałem że będzie jeden surowiec i mniejsza liczba jednostek do szkolenia. Reszta to już Twój wymysł
Odpowiedz
#11
(07.07.2016, 14:27)Axator napisał(a): Potem takie pomysły będą oceniane pod względem grywalności. Więc nie wiem czemu płaczesz o to. Skoro rasa ma być unikalna i odbiegać od innych już stworzonych, w tym od tych które są w warcrafcie to właśnie taką zamierzam zrobić. No i czytaj ze zrozumieniem, napisałem że będzie jeden surowiec i mniejsza liczba jednostek do szkolenia. Reszta to już Twój wymysł

Nie rozumiem, o co ci chodzi? Myślisz, że pisałem o twojej rasie? Czytaj ze zrozumieniem. Nie zacytowałem cię nigdzie, ani nie napisałem o twojej rasie. Nie jesteś aż tak ważny, abym spamował tutaj na twój temat. Też biorę udział w konkursie.
Odpowiedz
#12
(07.07.2016, 09:41)Axator napisał(a): Mam pomysł na rasę, która odbiega tak bardzo od wymagań konkursu że nie jestem w stanie ich przestrzegać. Na przykład nie będzie miała wydobywalnych surowców. I chyba tylko jeden surowiec będzie, bo więcej się nie da. I jeszcze określona liczba rodzajów jednostek. Moja rasa ma mieć mało rodzajów jednostek do szkolenia ale w swoim paradoksie dużo rodzajów do kontrolowania. Podobnie z budynkami, mało jednostek do szkolenia to i mało budynków do wybudowania. Czy zasada do ilości tego wszystkiego jest najważniejsza czy mogę wykazać się inwencją twórczą i zrobić coś zupełnie innego?

Wolałbym, aby każdy trzymał się jednych zasad i regulaminu. Który oczywiście może ulec zmianie, bo ten konkurs jest dla Was. Ale póki co, uważam, że jeden surowiec to pójście na łatwiznę. Możesz zrobić to np w ten sposób, że jeden surowiec jest do budynków, a drugi surowiec do jednostek ::)

Saran,

Takie coś możesz zrobić, bo żywność będzie surowcami, dom, to będzie dom, a do broni potrzeba będzie drewna/kamienia/metalu itd. :)
Odpowiedz
#13
Ja jednak prosiłbym o odpowiedź na mój post. Mam zamiar zrobić taką rasę i nie wiem, czy mogę. Bo u mnie budynki nie będą miały większego znaczenia, podobnie jak ekonomia. Bitwy bardziej będą się liczyły, dlatego jest tak jak jest w moim opisie. To znaczy realia Gry o Tron. Jednostek latających nie będzie, bo Gra o Tron to średniowiecze. Chociaż, z drugiej strony mogę dać warga sokoła (to taki człowiek który może przejąć kontrolę nad zwierzęciem, samemu jest wtedy jednak bezwładny).
Odpowiedz
#14
Mam propozycję, niech każdy będzie miał możliwośc stworzenia dokładnie takiej rasy jaka mu się podoba BYLEBY ona była w balansie z resztą ras Warcrafta tj żeby można nawet rasę tytanów którzy jedzą ludzi zrobić i to ich jedyny surowiec był o ile potem tytanami dałoby się pokonać resztę ras i vice versa
Odpowiedz
#15
Jestem za.
Odpowiedz
  


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości